Tähän väliin vähän musiikkia..
Tämä biisi, siis virsi, on mun ehdoton suosikki,
tätä laulaa ihan mielellään kirkossa, jos sinne sattuu päätymään.
Tässä vielä alkuperäinen sävelmä, joka kertookin ruusujen illasta!
Enpä olisi tuotakaan tiennyt jos ei olisi tullut vähän googlattua aihetta..
Välillä pitää ihan opiskella ja perehtyä mitä kirjoittaa, eikä suoraan päästä rustata ;)
Oikeastaan se mikä sai mut nyt kirjoittamaan pääsiäisestä, oli se että törmäsin suklaalakko tapahtumaan, joka ajoittuu ajalle jolloin olisi paaston aika. Hallitsetko sinä suklaata vai hallitseeko suklaa sinua? Niinpä niin.. Jos rupeaa oikein pohtimaan asioita, joihin on "koukussa", tulee tosiaan ajatelleeksi että hetkinen, onko tämä oikeasti niin tärkeää.. Taitaa olla niin että tv hallitsee minua enkä minä tv:tä, hyvät ohjelmat on vaan nähtävä, samoin on tietokoneen kanssa. Aika ikävä fiilis tajuta..
Evankelisluterilaiset eivät paastoa samalla tavoin kuin esimerkiksi muslimit. Ramadanin aikana ei syödä valoisaan aikaan, meillä paaston aikana tulisi luopua liharuoasta ja maitotuotteista. Kala, viljatuotteet ja yksinkertaiset kasvisruoat kuuluvat kristilliseen perinteeseen. No kuinka moni sitten paastoaa? Suomessa ei monikaan, mutta joissakin muissa maissa paastoa noudatetaan vielä. Islamissa paasto taitaa olla kovempi juttu edelleen. Rippikoulussa opetettiin ettei paaston tarvitse kuitenkaan olla tuollainen, vaan voi luopua jostakin muusta.. Esimerkiksi nyt vaikka sitten tv:n katsomisesta paaston ajaksi. Tälläisen paastonhan voi toteuttaa kuka tahansa ilman uskonnollista merkitystä :)Melkein vähän harmittaa etten törmännyt tuohon aijemmin, olisin hyvin voinut keksiä jonkin jutun mistä luopua hetkeksi ja näin paastota, tietysti tuon voisi toteuttaa ihan milloin vaan.. :)
Loppuun vielä, millaisia pääsiäis perinteitä teillä on? Oletteko itse käyneet lapsena virpomassa, entä päästättekö lapsenne nyt virpomaan :)? Ostatteko kotiin nameja virpojien varalle? Mitä syötte, lammasta, mämmiä, suklaamunia? Koristeletteko kotia rai ruoholla ja tipuilla?
Parasta pääsiäisessä..
![]() |
| Kiitoss Carl Fazer, kun toit nämä Suomeen! |
![]() |
| Kuoret on pakko murskata lopuksi, *kounts krounts* :D |
Mignon munat :P!



70-luvulla ei ainakaan meidän asuinalueella virpomista harrastettu. :( Sensijaan minua 15 vuotta nuorempi pikkusisko jo kävi "noitimassa".
VastaaPoistaItsensä kurittaminen millään tavalla ei oo mun juttu. En mä siitä paremmaksi ihmiseksi tule. Ei siis paastoja! Omien lasten kanssa on aina pajunoksat haettu, virpomista harrastettu ja kaikki asiaan kuuluva tehty. Pääsiäiskoristeita taitaa olla lähes yhtä iso kasa kun joulukoristeita! :) Minä olen täysin maallinen ihminen, se on minulle enempi kevään juhla! Olispa meilläkin päin pääsiäiskokkoja...
Haluan vielä lisätä tähän.. Tietysti toi että luopuisi jostain hetkeksi kuulostaa ehkä aika piinalta, mutta se pitäiskin tehdä niin että se mistä luopuu, on sellainen mistä pystyy luopumaan, kuten yhessä artikkelissa luki: ei ole tarkoitus hampaat irvessä paastoilla ja kiduttaa itseään, paastosta pitäis saada hyvä fiilis kun voi luopua jostakin turhasta :)
PoistaJos olen oikein ymmärtänyt niin kaikkialla Suomessa ei edelleenkään vielä virvota, olenkohan oikeassa :)? No ainakaan pääsiäiskokkoja ei ole, en ole koskaan nähnyt, juhannuksena sitten :)
Pääsiäinen kyllä tuo kevään :)
Meillä kotona pääsiäinen on/oli iso juhla. Virpomassa käytiin ja ostettii paaaljon suklaamunia ja ostan niitä vieläki pääsiäisenä. Porukoiden luona äiti yleensä ottaa ne tiput ja rikkaruohot esiin. Ja joka pääsiäinen lähettii kelkkailemaan Utsjoelle ja laskemaan mäkiä tunturista, se oli kivaa :)
PoistaMutta ite olen aina vähän muuten vihannu pääsiäistä ja vappua.. En tajua sitä juhlaa, muutako että virpominen on hauskaa ja munaa on kiva syödä xD Odotan innolla, että kunhan meijän vauva kasvaa, niin lähen taas virpomaan.. lapsen kustannuksella tietty :)
Lapset on kyllä hyvä syy moneen asiaan, pääsee aikuisetkin tekee lasten juttuja aina välillä lasten kustannuksella tottakai ;D Ja suklaa kai se on pääsiäisen paras juttu :D
PoistaNiin on :)
Poista