"Rakkautta etsin kuin koira koditon.."-Topi Sorsakoski



maanantai 13. helmikuuta 2012

Vanhat talot & kesä mielessä

Ikkunasta kun katsoo ulos niin hiutaleita leijailee, mutta mä oon ihan jo suunnittelemassa kesää.. :D (tämä siis päivällä kun tätä tekstiä alotin, venähti taas.. :D)

Oon nyt viime päivät lueskellut paria vanhan talon remppa blogia. Viikonloppuna sain luettua läpi Korson aseman remontista kertovan blogin ja nyt aloin kahlaamaan Parolan aseman tapahtumia. Kuinka ollakkaan, kumpikin vanhoja asemia, mutta se mikä mua näissä lähinnä kiinnostaa on se, kuinka ihmiset jaksaa & viitsii, sekä osaa totettaa wanhan talon remontin. Mä tykkäisin kanssa niin vanhasta talosta lauta lattioineen ja historioineen! Ja miten tämä nyt liittyy siihen kesään? No noiden myötä just aloin sitä kesää ajattelemaan, tästä tulee taas varmaan vähän tämmönen sillisalaatti postaus, kahdesta aiheesta :D.

Kirjotetaan kuitenkin nyt ensin niistä taloista vielä vähäsen.. Oon todellakin hurahtanut kaikkeen vanhaan. Joku hirsitalo ois aivan ihana. Puuta, puuta, puuta, kiitos. Entäs sitten ne tavarat joita vanhoista taloista löytyy, mitä aarteita. Ja aarteiksihan luetaan esimerkiksi lehdet jostain -50 luvulta vaikka :D ..Ei siis välttämättä mitään kovin kummoista. Sitten on sitä kaikkea "roskaa", mutta mistä joku saa idean ja muokkailee jonkun upeen systeemin johonkin käyttötarkoitukseen.. Ihan ahdistaa ku toiset on niin näppäriä ja luovia ja vielä löytää noita juttuja jostain ja halvalla.. Se on vaan hassua, että miten nyt esimerkiksi just vaikka joku vanha lehti, voi olla vuosikymmenien jälkeen oikea aarre, josta näkee sitä sen hetken ajankuvaa.. Tai vaikkapa joku vanha pullo.. Siis ihan tavallisia esineitä.. Mikä saa ihmiset haluamaan ja ihailemaan jotain ikivanhaa :D? En tiedä, kun itekkin kuulun noihin hulluihin. Mitäköhän sitten tulevaisuudessa pidetään aarteina meidän ajalta esim. 50vuoden päästä? Pitäiskö alkaa säilömään lehtiä, limpparipulloja, muovikasseja, kankaita ym. ym. :D
Rakastan tommosia perinteisiä juttuja ja joku kotiseutumuseo ois varmaan mulle ihan taivas :D

No noista edellä mainistuista blogeista bongasin sitten esimerkiksi Billnäsin, josta alkoi sitten tämä listan kehittely että minne ois kiva kesällä mennä. Tuli ihan hirveästi mieleen käyntikohteita ja ennen kaikkea, kuvauskohteita.. Sormet syyhyää että pääsis oikeasti kunnolla kuvaamaan ja testaaman kameraa, oon ihan innoissani, sitä intoa pitäisi jaksaa vaan venyttää vielä joitakin kuukausia, arg. Tiedetään, kyllä talvellakin voi kuvata, mutta mun ajatukset vaan on jotenkin niin siellä kesässä, että SITTEN! Tosiaan toi Billnäs voisi olla ihan näkemisen (ja kuvaamisen ;)) arvoinen paikka, samoin kuin se Porvoo!, Tammisaari on myös tosi kaunista seutua, Tallinna ja vanha kaupunki.. Huomaatteko, just tämmöstä vanhaa.. ;) Ajattelin että tänä kesänä on taas tehtävä reissu Suomenlinnaan kameran kanssa, kunnes tulin ajatelleeksi että eikö sinne vois kerrankin mennä myös talvella! Sitä vaan jotenkin aina pyörii tutuissa ympyröissä aina ja paljon jää näkemättä vaikka halua oiskin kiertää.. Pitäis löytyä joku historioitsija mies, joka lähtis aina mukaan :D

Vaan kyllä mä haluaisin tästä talvestakin nauttia, ois kyllä niin kiva päästä mökille viettämään talvilomaa, niinkuin joskus ennen vanhaan..

PS. Näynkö muuten teidän lukijalistoissa edelleen Anonyyminä Kirjoittelijana? Pitääkö se käydä jokaiseen blogiin jotenkin erikseen muuttamassa vai miten..? :O

2 kommenttia:

  1. Kyllä ainaki miun lukijalistalla lukee Anonyymi kirjoittelija . Ja mieki oon samanlainen hullu vanhojen tavaroiden kerääjä... Löytyy monen monta liikennemerkkiä.. (ku ne oli hylätty :D eli en oo niitä repiny juuriltaan) Ja vaikka mitä :) Vanhoja maitotonkkia...

    VastaaPoista
  2. heh aika hauskan löydön oot tehnyt :D!

    VastaaPoista