Suomessa katoaa vuosittain 2000 ihmistä. Yksi näistä Karoliina Kesti, joka yli kuukauden etsinnän jälkeen löytyi hukkuneena. Paljon voimia omaisille! Näistä 2000:sta ihmisestä suurin osa löytyy, mutta silti ~10 ihmistä jää vuosittain pysyvästi kateisiin. On aivan kamalaa miettiä miltä omaisista tuntuu. Kuinka joku voi kadota kuin tuhka tuuleen? Esimerkiksi Raisa Räisänen, hän on ollut yli kymmenen vuotta kateissa, saavatko omaiset koskaan tietää mitä hänelle tapahtui? Jos omalle kohdalleni ajattelisin että joku tuttuni katoaisi, toivoisin että hän löytyisi, vaikkakin sitten kuolleena. Usein kun se on se oletettavin vaihtoehto jos henkilö on kateissa kovinkin pitkän aikaa. Olisi helpottava tieto (kuulostaa kamalalta!) kuitenkin saada asia päätökseen. Kuten kadonneet ihmiset sivustolla sanotaankin: ”Omaiset jäävät elämään epätietoisuuden ja mielikuvituksen luomien kuvien keskelle, joka on läheisen kuolemaakin kovempi kohtalo. Se on pahin mahdollinen tilanne, mihin ihminen voi joutua. Omaiset eivät pääse aloittamaan surutyötään.”
Onneksi myös joitakin onnellisiakin tarinoita löytyy, useidenkin vuosien jälkeen joku on saattanut löytyä hengissä vielä jostakin.
On outoa miten ihminen voi kadota täysin jälkiä jättämättä. Etenkin jos miettii että jos ihminen on kadonnut omasta tahdostaan, mikä saa jonkun tekemään sellaista tahallaan? Kuinka voi olla ilmoittamatta kenellekään aikeistaan? Kuinka voi olla niin julma muita ihmisiä kohtaan, kuinka moni jääkään ilman vastausta, missä hän on, miksi hän lähti, mitä on tapahtunut, lukemattomia eri kysymyksiä ja vaihtoehtojen pohdintoja.
Ja kuinka moni sitten joutuu rikoksen uhriksi. Kuinka julmia ihmiset nykyään onkaan! Päivittäin saa lukea erinäisistä rikoksista lehdistä. Surmat Mc Donaldsin autokaistalla, kouluammuskelut, ym. ym. Mikä saa ihmiset sekoamaan?!?! Sitten kun lukee näitä kuinka puoliso on tappanut mustasukkaisuudessaan/eron uhatessa tms. toisen, uskaltaako keneenkään luottaa? Kai näitä raakoja juttuja on ollut ”ennenvanhaankin”, mutta nykyään media tekee sen että kaikki raakuudet tulee paremmin esille ja ihmisten tietoon. ”Tieto lisää tuskaa”
Hyi miksi kirjoitan näin synkästä aiheesta, ihan nousee kyyneleet silmiin kun ajattelee tälläistä. Onko kellään lähipiirissä näin hirveitä kokemuksia? ..Toivottavasti ei! Loppuun kiitos vapaaehtoisen pelastuspalvelun, vapepan ihmisille, jotka jaksavat antaa panoksensa kadonneiden etsinnässä viranomaisten lisäksi! Kaikesta huolimatta hyvää yötä ja kauniita unia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti