"Rakkautta etsin kuin koira koditon.."-Topi Sorsakoski



tiistai 24. tammikuuta 2012

Canon EOS (=et vain osaa) 550D(aiju)

Otsikkohan on varmasti mitä selkein..

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, siis Canon EOS 550D Kamera
Kuten varmaan monet teistä tietävätkin, olen komenttibokseissanne itkenyt kamerakuumetta, no nyt tauti on taittunut ja uusi kamera kourassa!
Ja nyt mikäli et jaksa lukea jaarittelua, ja omistat järjestelmäkameran, hyppää suoraan tekstin alas kohtaan, jossa on tummennettuja kysymyksiä sinulle, vastauksia toivotaan :)!
Tosiaan kameran ostopäätöstä hankaloitti se etten osannut päättää hankkiakko järkkäri vai pokkari, saati sitten että mikä niistä monista eri vaihtoehdoista, tosi hankala lähteä ostoksille kun ei ymmärrä asioista mitään. Koska halusin oikeasti hyvänlaatuisia kuvia, ja toistaiseksi oli varaa myös panostaa, päädyin lopulta järjestelmäkameraan, jota eräs tuttu oli suositellut jo aikoja sitten. Ihannetilannehan ois toki että omistais sekä (uuden!) pokkarin että järkkärin.

Kuten sanottu vanhalla kameralla oli hämärässä aika tuskaa ottaa minkäänlaisia kuvia ilman salamaa, salamalla sitten sai taas semmosia "tosi hienoja" ylikirkkaita "mestariteoksia".
Vaan eipä hätää, tällä uudellahan saa niin kirkasta ja tärähtämätöntä jälkeä vaikka valaistuis olisi mitä huonoin ja salamakin pois käytöstä, en tiedä huomaako näissä kuvissa nyt eroa, mutta itse huomasin kyllä kuvatessa että WOW, ei tarvitse asetella käpäliä mahdollisimman tanakkaan asentoon ja silti tärähtää.
..No joo kyllä näissä ainakin kirkkauden huomaa, nyt kun laittaa näin yhteen..

kuvan laatu kärsii kyllä kun paintista tallennan .jpg muotoon.. ei siis oikeasti noin "rakeinen"
 .....
Klikkaa isommaksi jos kuvateksti on epäselvä :)
Aika innoissani oon toki ostoksesta, mutta nyt tuntuu ettei ole mitään kuvattavaa!
Ja käyttöohjeita oon yrittänyt hieman tavata.. Huh huijaa.. Mua ei ole todellakaan luotu käyttöohjeiden lukijaksi, oppisin paremmin kun joku näyttäisi ja kertoisi samalla kun tehdään jotain!
Pakko kuitenkin yrittää opetella ominaisuuksia, on niin paljon kaikkea mitä voi säätää, että menis perjaatteessa hukkaan koko kamera jossen yrittäisi opetella muutakin kuin automaatti kuvaamista..
Kunhan vaan vielä muistaisi lukemisen jälkeen mitä piti tehdä..

On toki tullut pettymyksiäkin..
  • Zoomi on aika pas*a, mielestäni pokkarilla, joka on siis ikivanha, sain paljon lähemmäksi zoomattua.. Ok, ratkaisu olisi varmaan joku eri objektiivi, mutta hei oikeasti, ei mulla ole enää varaa :D
  • Kokeilin eri kokoja kuvista, L, M, S, en perjaatteessa huomaa mitään eroa, pienempi on tietysti pienempi, mutta laadussa en huomaa mitään.. Sen sijaan, kamerassa kuvat näyttää hyviltä, mutta nyt kun niitä latasin koneelle, moni on jollain tavalla kuitenkin epätarkka, ei näytä enää niin hyvältä :(! ..jos kuvia suurentaa..
  • Mikäli haluat kuvata itse itseäsi, joo kuulostaa tyhmältä :D ..On turvauduttava pokkariin, tai itselaukaisimeen, se painava mötikkä ei vaan käänny kädessä niin että voisi ottaa ite itestään kuvan! Kameran "painavuuden" takia mm. harkitsin ostosta.. Ei tuo hankaava kaulanarukaan kovin miellyttävän tuntuinen ole.. ;) *vali vali*
  • Kuljetusongelma. Minulla on asiaankuuluva kameralaukku, jonne mahtuu kameran lisäksi muita härpäkkeitä, mutta en ole ihan hirveän innokas ottamaan kuvausreissulle mukaan sellaista jytkyä. Kamera pitää olla äkkiä saatavilla, eikä niin että alan noukkia sitä kameralaukusta.. Ja sullomaan takaisin! Tahtoisin sellaisen suojuksen jota pitää kameran ympärillä kun kamera roikkuu kaulassa, ettei esimerkiksi takin/hupparin vetoketjut naarmuta näyttöä.. Sellainen joka olisi sitten helppo kuoria pois ympäriltä jos tulee kuvattavaa. Vaan kun olen huonolla suunnittelu silmällä varustettu, enkä tiedä miten moisen pussukan toteuttaisin, jos siis meinaa vähän muotoon ommella..? (Pokkarllehan ois ihan älyttömän helppo tehdä) Netistäkään en osaa ettiä, kun en tiedä nimeä sille.. Varusteleka tule hätiin! ..Siellä olen nähnyt jos jonkin sortin pussia ja pussukkaa, ja monesti myös kelpo hintaan, vaan oisko siellä sitten kameralle sopivaa? Tässä ois ihan täydellinen pussi, tuollaista mallia tarkoitan, reisinarut tietty pois, mutta hinta on aika suolainen, ja mahtuuko tonne kamera? ..Niin ja täydelliset värit on tietysti loppu >:( Just kun tilaukset sais vielä ilman postimaksua! Tuommonenki mutta aika säkki, tosin kommentteihin on joku keksinyt vähän samanlaisen tarkoituksen.. "Kun tämän pehmustaa 19 x 31 cm palalla sivuilta/edestä ja 10 x 13 cm palalla pohjalta vanhaa halpis solumuovimakuualustaa, niin saa valokuvausjuttuihin hyvän dumppipussin objektiiveille." Jos tommosen pussin kameran ympärille sitten tuunaan niin hajoaako kamera sitten jos sen sullon siinä kassiin..? :D :S
 Mitäpä vielä..
Kuvat tarkentuu, siitä kohtaa mitä kuvaan, mutta tausta sumenee, menee utuiseksi joissakin..
Kts kuva:


Muttaku mä haluun taustanki kirkkaaks ja selkeeks, itkupotkuraivari yhyy!
Okei, en vaan osaa :(
No sentään jotkut asiat näkyy niiiiiin tarkasti! Esim, nypyt vaatteissa.. :DDDD

Ja lopulta sitten niihin kysymyksiin!
- Mikä kuva"koko" teillä on käytössä kun kuvaatte? Ajattelin itse valita esim. M:n jottei olisi kone heti tukossa kookkaista kuvista..
- Kuvaatko automaattiasetuksella vai sääteletkö paljonkin itse, iso herkkyydet sun muut..?
- Missä säilytät kameraasi? Jos lähdet esim ulos kuvaamaan, roikkuuko kamera kaulassa, ilman suojausta?
-Pelkäätkö kameran hajottamista.. :D? Itse pelkään että kaadun xD ja sinne meni rahat.

Ei se ny nii hienoa ole olla järkkärin omistaja, hmph.

With Canon, you can.

3 kommenttia:

  1. Mie yritän vastata sulle omien kokemusten perusteella sun muutamaan kysymykseen. Joku superjärkkärityyppi (esim. Ukko) saattaa lahdata mut näiden vastausten perusteella:

    1. Me asetettiin kamera ottamaan kuvat RAW:na ja samalla jpg:nä (suurella tarkkuudella ja koolla L). Kuvankäsittelyohjelmalla saa sitten leikkiä kuvien kanssa.
    2. En suosittele ottamaan kuvia automaattiasetuksella, sillä järkkärillä kuvien ottamisen juju on just siinä "taidossa" ottaa niitä kuvia. Tyhmä vertaus: aina voit ostaa valmiin pakastepitsan, mutta itse tehtynä saat sata kertaa parempaa!
    Aukon koolla, iso-herkkyydellä ja valotusajalla voi ja kannattaakin sompailla kuvia ottaessa. Ja suosittelen lämpimästi jalustan ostamista, niin voi ottaa kuvia tarpeen vaatiessa pidemmällä valotusajalla ilman, että kuvista tulee tärähtäneitä.
    3. Jos me lähdetään ottamaan ulos kuvia, niin kamera roikkuu kaulassa. Lumisateessa ei kyllä kameran kanssa ulos lähdetä. Meiltäkin puuttu sellainen sääsuojus kameraan.
    4. Mulla kamera roikkui alussa aina kaulassa, sillä pelkäsin pudottavani sen. Nyt on näpit alkaneet tottumaan kameran käsittelyyn ja tuntuu paljon turvallisemmalta ottaa kuvia.
    5. Mie juuri luin kameran käyttöohjeesta kohtaa, jossa saat asetuksilla otettua kuvia, jossa tarkentuu taustakin. Etit vaan sieltä käyttöohjeesta. :-)
    6. Ja lopuksi.. Jaksatko vielä lukea :-D .. Tosi tarkkoja kuvia saa otettua paremmalla ja tarkemmalla objektiivilla. Niitäkin löytyy vaikka millaisia ja hinnat voi olla aika suolaisia. Meilläkin on vielä kittiputki, mutta se kyllä heivataan kohta mäkeen ja hankitaan kunnon objektiivi.
    Kokeile itse valita kuvatessasi tarkennuspisteet, jotta saisit tarkennettua juuri haluamaasi kohtaa.

    Toivottavasti nää yhtään auttoi. Ja onnea uuden kameran omistajalle!! ;-) Lisää kuvia odotellessa.

    VastaaPoista
  2. Tuo, että tausta jää sumeaksi johtuu siitä että olet tarkentanut juuri siihen kohtaan "mitä haluat kuvata". Kokeile erilaisia kameran omia asetuksia kuvaamisen suhteen. Muistaakseni muotokuvalla saat tarkennettua juuri noin, tai lähikuva...

    VastaaPoista
  3. Jos haluat, että myös takaosa on terävä niin sun pitää säätää sitä aukkoa. Mitä suurempi aukko (pienempi luku esim. 3,5) sitä sumeampi tausta. Kun laitat aukkoa pienemmälle (eli siis sitä lukua suuremmalle esim. 8,0) niin saat koko kuva-alalle enemmän terävyyttä. Ohjelmalla M tai Av voit säätää sitä aukkoa. :) Sillä aukon suuruudella voi helposti tehdä tosi taiteellisia kuvia, joten sitä kannattaa harjoitella. Sitten kun alat sitä aukkoa säätää niin, jos käytät M-ohjelmaa joudut itse säätää myös valotusajan, ettei kuvista tule liia kirkkaita tai liian pimeitä. Av-ohjelmassa kamera tekee sen itse.

    Mä kuvaan L-koolla. Raw olis tietenkin paras, mutta en jaksa tehdä koneella enää niin paljon töitä kuin raw vaatisi.

    Itse en kuvaa automaatilla ollenkaan, koska järkkärin hienous menisi sen mukana. En myöskään käytä salamaa, koska salamanvalo mielestäni pilaa tunnelman ja kuvan.

    Säilytän kameraa laukussa ja lenkillä laitan laukun roikkumaan vaunujen työntöaisasta. Siitä on nopeaa ja kätevää ottaa se, jos tulee jotain hienoa vastaan. Kotona kamera on yleensä sohvalla tai hyllyssä, että sen saa nopeaa käyttöön.

    Aluksi suojelin kameraa ihan hirveästi, mutta en enää. Pojukin on sitä jo vähän maistellut. :)


    Mä kyllä auttaisin sua tosi mielelläni, jos sulla tulee lisää kysyttävää! :)

    VastaaPoista