Koulut ovat alkaneet. Kyllä kun näki noita ala-asteelle meneviä lapsosia, niin palas ihan omat muistot mieleen ensimmäisestä koulupäivästä. En tarkota just sitä ihka ensimmäistä välttämättä, mutta muuten aina sitä koulujen alkua. Aina oli semmonen tietynlainen jännitys mennä kesäloman jälkeen takas kouluun :) Siitä on jo joitakin vuosia kun ite oon viimeks ollut koulussa, hassua kuinka silti tuli itellekkin semmonen "koulunalkufiilis" kun näki niitä innostuneita naamoja :D
Kesäloman lopun lähestymisen ties aina siitä kun alko tulla jotain anttilan lehtisiä joissa mainostettiin uusia reppuja, vihkoja, penaaleja yms. sälää. Ja sitten piti tietysti aina mennä shoppailemaan vähän jotain uutta. Edelleen taitaa olla jemmassa niitä lukuisia kumeja ja kyniä. Mitä laitetaan ekana koulupäivänä päälle oli kanssa tietysti iso juttu :D Ja sehän oli tietysti kivaa sitten kun sinne kouluun pääsi että päästiin ajoissa pois. Huvittaa vaan se että ala-asteella päästiin aina viimeistään kahden aikaan koulusta, mutta sekin tuntu silloin hirveän pitkältä päivältä, kun taas amiksessa päivät oli lähes poikkeuksetta neljään asti.. Sillon kyllä kaipasi niitä kahden päiviä!
Se miksi laitoin nyt tommosen otsikon, tuli sitten tosta lasten pukeutumisesta. Itelleni on hankala arvioida ihmisten ikää, oli sitten kyseessä lapsi tai aikuinen niin pieleen menee. Okei, ehkä lapsista on kuintekin vielä helpompi hahmottaa onko 5/10 vai 15v.. jne, kun taas aikuisissa voi helposti mennä kymmeniäkin vuosia huti jos on säilynyt nuorekkaana ;) ...tai tietysti ikävämpi jos näyttää hirveän paljon vanhemmalta kuin mitä on.. :S Sillon kun itse olin joskus 90-luvulla ala-asteella, mulla oli esimerkiksi jotkut barbie trikoot tai vastaavat 1 tai jopa 2 luokalla.. Ja niin oli kyllä muillakin tytöillä.. Pukeeko kukaan enää kouluun meneviä muksujaan samaan tyyliin? Mun mielestä lapsilla on ihan liikaa "aikuisten vaatteita". Ei ole enää niin rentoa, tyyli pitää olla hallussa jo 7vuotiaana. Ystäväni lapsi aloitti tänään ekaluokan, eikä niissä kuvissa näkynyt barbietrikoo tyttöjä, oli merkkikenkää jne. Muutaman vuoden oon kulkenut bussilla samaa matkaa kun yks pikkutyttö kouluun, ja mulla ei ole hajuakaan monennella luokalla se on. Tyttö on pieni ja epäilisin että vois olla kolmannella (kummiskin on jo kuudesluokkalainen..:D) ja kaikki nämä vuodet on pukeutunut samalla tavalla, on minihametta ym. Tosi vaikea sanoa sen takia ikää, ettei tyyli ole vaihtunut lapsellisemmasta vähän isomman tytön tyyliin, kun se on ollut koko ajan siellä ison tytön tasolla.. Nykyään vauvatkin puetaan farkkuihin, musta tuntuu ettei vauvakaan saa olla enää vauva. Onko vielä semmosia potkupuku VAUVOJA..? Kyllä mä ymmärrän ne farkutkin, enkä halua paheksua, mutta välillä vaan tuntuu niin hassulta kun kattoo noita kaikkia lastenvaatteita mitä myydään, että pitääkö oikeasti ton ikäselle jo myydä tommoista kamaa. Kun tsekkasin H&M:n nettisivut ja sieltä "only for baby" osion, niin siinä heti istuu semmoinen pikkuinen tyttö leoparditakissa, sitten on poika farkut, neule ja "kauluspaita" body päällä, hattu päässä kuin mikäkin maajussi :D Onhan nuo nyt ihan supersöpöt, mutta tulee vaan semmonen fiilis että "liian puettuja" lapsia. (joo ja en tarkoita tällä sitä että pitäis alasti olla, hahaha, ymmärtänette ehkä pointin) No mutta se siitä pukeutumis "avautumisesta". Ja toivottavasti kukaan ei nyt pahoita mieltään :)
Pitäiskö vielä sitten palata "vanhoihin hyviin aikoihin" ja paasata noista kännyköistä. Kuinkahan moni ekaluokkalainen EI omista kännykkää..? Itse ostin ensimmäisen kännykkäni 15 vuotiaana, kaikki varmaan ajattelee että mikä vanhus sä oot :D Mutta ei mulla ollut sitä ennen juurikaan käyttöä omalle puhelimelle, enkä kyllä sano että senkään jälkeen olis kauheesti ollut, nykyään tulee hoidettua kaverisuhteita niin paljon netissä ettei sitä kännykkää siihen oikeastaan tarvitse, kun en kuitenkaan ole semmonen luurissa höpöttelijä tyyppi. Melko turha kapine, enemmän kuvaan kuin soittelen sillä :D Tuleeko näistä nykyajan lapsista avuttomampia kuin meistä joilla ei ollut pienenä puhelimia? Sitä tultiin ja mentiin miten oli sovittu, jos meni kaverille sieltä soitettiin sitten kotipuhelimesta äidille tai isälle jne. Aamulla itse katottiin millon kellossa on tietyssä asennossa viisarit ja pitää lähteä kouluun että kerkeää. Nyt saan joka aamu kuunnella bussissa sitä kun joku äiti soittaa lapselleen "Hei kulta nyt pitää lähteä kouluun.." tai "Ootko herännyt, nyt mene syömään aamupalaa, lähde sitten 7.30 koululle, äiti soittaa vielä sitten" yms. Ei millään pahalla, mutta, oikeesti.. Okei, itestäni tulee varmaan samanlainen höösääjä äiti. Varmaan maailmanloppu tulee siinä vaiheessa kun ihmiset on liian riippuvaisia kaikesta tekniikasta ja kun ne kosahtaa, kukaan ei enää osaa elää (hieno pikku teoriani). Ymmärrän sen kännykän siinä mielessä että onhan se tietysti hyvä olla varalla jotain hätätapauksia varten, mutta silti se tuntuu niin hassulta että jollain pikkuisella on kännykkä, että eikö ilman sitä oikeasti enää selviä? Sitä en kyllä ymmärrä että siitä saatetaan maksaa sitten parisataa euroa.. Itellenikään en raaskis niin kallista puhelinta ostaa, saati sitten lapselle jolla ruutu kolhiintuu ja milloin se on kuralammikossa tai kadoksissa tai muuta vastaavaa.. :P
Eipä mulla sitten muuta kun kouluintoa pienille ja isoille koululaisille. Kyllä se siitä vielä laantuu, heheh ;) Ite odotin monta vuotta kouluun pääsyä ja sitten kun sinne pääsi niin eihän se enää ollut niin kivaa, matikanläksyt, hyi ;D Mutta eihän sitä koskaan kai osaa olla tyytyväinen siihen mitä on. Nyt pyydän anteeksi näitä ajatuksiani jos jotakuta loukkasin, kiitos ja hei :D
Meillä on potkupuku vauva, mutta tykkään myös pukea sitä hienomminkin. Meillä on yhdet farkut ja yhdet farkkuhaalarit ja on pojalla pukukin (mun yo-juhliin oli pakko saada!) Kotona ollaan yleensä niissä vanhanaikaisissa vaatteissa, mutta kun mennään kylään niin laitetaan hienompaa. On niin kiva, kun vieraat söpistelee sen vaatteita! :D
VastaaPoistaJos antaisin ekaluokkalaiselle kännykän, antaisin sille jonkun oman vanhan ja sanoisin, että sillä saa soittaa vaan äitille ja iskälle, kun on hätä tai asiaa. En ymmärrä mitään iPhone ekaluokkalaisia, jotka tekstailee ja tuhlaa vanhempiensa rahat ties mihin limsakonetilauksiin (nykyään, kun voi limsaakin tilata tekstarilla)
Hyvä teksti!! :D
Kiitti kehaisusta :D
VastaaPoistaKyl mä tietysti ymmärrän että perjaatteessa se potkupuku voi olla enemmän kyllä just vähän niinkuin semmonen "kotiasu" ja sit jos lähtee jonnekkin vauvan kanssa ni pistää vähän parempaa päälle :) Mulla vaan on tuttuja jotka pukee vauvan kotonakin niin viimesen päälle, että miettii onko se ees niin miellyttävää vauvalle, semmonen potkupuku ois rennompi :) Mutta kukin tavallaan, en halua "puuttua" siihen miten vauvansa pukee, kunhan pistää vaatetta päälle sopivassa määrin :D
Joo noi limukoneet on pahoja.. Saakohan tommoisiin jotain estoa..? Itselleni laitettiin silloin ekaan liittymään esto ettei pysty soittamaan mihinkään K-18 linjoille, ei sillä että oisin ite semmosiin soittanut mutta kun kauppias semmosta tarjosi varmuudeksi jos kännykkä varastettaisiin niin ei tulis ainakaan semmosista heti jättilaskua. Noissa kännyköissä kun on nykyään noi netitkin, niin pystyyköhän niitä jotenkin estämään, en ole koskaan kännykän kautta käynyt netissä niin ei hajuakaan miten se toimii :D! Mutta siitäkin voi tulla vanhemmille yllärilasku, jos lapsi on sinne eksynyt, tai peleihin, ymmärtääkseni niistäkin jotkut saattaa olla maksullisia??? Huh, ehkä täytyy säästää se oma eka turvallinen vanha "halko" ja antaa se sitten lapselle kun tulee joskus 10(?) vuoden päästä ajankohtaiseksi :D hehe.. "äiti, tässä ei oo ees värinäyttöä!!"