"Suvi arvelee, että kyläilykulttuurin kuoleminen on pitkälti kaupunkilaisilmiö.
-Maalla kyläilystä ei tehdä niin isoa numeroa. Ei täällä soiteta etukäteen ja kysytä, että sopiiko, että tulen käymään. Senkun hypätään autoon ja lähdetään katsomaan, onko porukat kotona. Jos eivät, niin sitten mennään vaikka naapuriin tai seuraavaan kyläpaikkaan.
Seija on samaa mieltä.
-Talo ellää tavallaan ja vieras kulkee ajallaan."
Tosiaan, kun ollaan maalla ei tulisi mieleenkään että soitettaisi porukalle että, moi voiko tulla kylään tänään klo 18:00? Kylään vaan mennään :D Jokaiselle tutulle ei ehkä ole edes puhelinnumeroa.. Porukka kulkee toistensa luona paljon luontevammin kuin kaupungissa. Täällä soitellaan viikkoa ennen että voisko tulla ensi viikon perjantaina kyläilemään.. Sitten suunnitellaan, puunataan, tälläydytään ja järjestellään tarjoiluja, kaikki pitää olla viimeisen päälle tip top.
Molemmissa on tietysti hyvät ja huonot puolensa. Entä jos on sellainen fiilis ettei yhtään huvittaisi seurustella kenenkään kanssa & kestitä pulla kahvien merkeissä, eikö juuri silloin tule joku naapurin Jorma kahvihammasta kolottaen kyläilylle.. Toisaalta taas kun haluaisit spontaanisti jonkun seuraa, niin olisi mukava lähteä kyläilylle eikä ruveta soittelemaan että milloin voi tulla käymään.
En muista millon olisin ollut jonkun luona kylässä viimeksi, todella monesti kyläilyyn pitää liittää joku juhla, synttärit, nimipäivät, vappu tms. Eikö perus kahvittelua järkkäillä kotona, vaan aina pitää lähteä kahvilaan tapaamaan? Jotenkin tuntuu vaikealta pyytääkkään ketään kylään.. Vähän rupes harmittamaan ettei tollaista maalaisten kyläilymeininkiä ole täällä, toisaalta olen ihan tyytyväinen. Monilla maaseudulla on ovet auki, senkun kävelee sisään. Jos musta tulee joskus jonkun maatalon emäntä niin ovet menee lukkoon, en halua että joku kävelee sisään kun olen vaikka vessassa :DDD! Olis todella ahdistavaa että en voisi "kontrolloida" sitä ketkä pääsee kotiini.. Hui!
Ei meinaa kyllä nyt keskittyminen jotenkin riittää tähän kirjoittamiseen, enkä tiedä tuliko tästä tekstistä yhtään sitä mitä hain, mutta ei voi mitään. Sitä vaan olen miettinyt, nyt kun tuli puhetta maalaisista, että mikä tekee maalaisten elämästä niin kiireettömän, tai ainakin ulkopuolisen silmin näyttää että he elävät paljon rauhallisemmin ja leppoisammin, elämä on letkeämpää, eikä paineta eteenpäin otsasuonet pulleina.. Työpäivät ovat kuitenkin saman pituisia kuin kaupunkilaisillakin? ..Ellei jopa pidempiä, jos sattuu olemaan maatalon isäntä..
Kun en juo kahvia, niin jää se kahvihammas kolottamatta! :) Eikä minua oikeastaan kiinnosta naapurien elämä sen vertaa, että menisin juttelemaan. Riittää ne käden heilautukset ja morot! Eipä ole koskaan ollut tarvetta myöskään ns. naapuriapuun.
VastaaPoistaJotenkin tuntuu, että joutuu työelämässä niin kovasti olemaan sosiaalinen ja kiinnostunut vähän kaikesta, että koti on paikka, jossa ei sitten kaivata muita kun perheenjäseniä!
Lapsuudessani, vaikka asuin kerrostalossa ja kaupungissa, niin monet aikuiset olivat kuitenkin maalta kotoisin ja tämä kyläilykulttuuri oli voimissaan! Inhosin sitä kovasti jo silloin. Siinä oli minusta jotain feikkiä. Oltiin ystävällisissä väleissä, mutta se oli pitkälti sellaista velvollisuutta vierailla, tiettyjen ihmisten juoruilun halua ja kyttäilyä. Sukua myös maalla ja minusta he valittelivat aika pitkälle samaa. Tosin vakavassa hädässä ja pulassa, naapurit auttoivat!
Mmm joo ei munkaan tee välttämättä ihan hirveästi mieli naapureihin tutustua, joihinkin on pakosti saanut jonkinlaista kontaktia, ja sitten niitä yrittää vältellä, kun ei oikein nappaa :D Mutta on niitä ihan helmiäkin joukossa.. :) En mäkään välttämättä naapureille halua tunkeutua kylään, mutta ylipäätään kavereille.. Tuntuu ettei kukaan pyydä kotiinsa kyläilemään, vaan näkemiset hoituu sitten jossain muualla.. Semmoinen leppoisa visiitti ois mun mielestä mukava silloin tällöin puolin ja toisin :)
VastaaPoistaPS. Muistan lapsuudesta että kerrostalossakin asukkaat saattoi tulla lainaamaan vaikka sokeria kesken leipomisen.. Onkohan tälläistä enää kaupungeissa? Ei kyllä itsellä ihan heti tulisi mieleen lähteä lainaamaan vieraalta ihmiseltä jotain elintarvikkeita.. :D